Speeltuinmakers Utrecht krijgen tips voor sterk pedagogisch speelklimaat

Speeltuinmakers Utrecht krijgen tips voor sterk pedagogisch speelklimaat

De speeltuinmakers van DOCK en Dwarsverband kwamen donderdag 25 september bij elkaar voor een mooi bijeenkomst over het pedagogisch speelklimaat in de speeltuinen. 

Het pedagogisch (speel)klimaat is een belangrijk onderdeel van de speeltuin. In het jaarlijkse speeltuinplan wordt er ook een hoofdstuk pedagogische speelklimaat omschreven. Wanneer dit een goede invulling heeft,  vinden kinderen en bezoekers het fijn om naar de speeltuin te komen,  is er beter contact en verbinding met je doelgroepen en is er meer tijd en ruimte over voor je programmering, activiteiten en technisch beheer. Tijdens de bijeenkomst hebben we deel kunnen nemen aan twee workshops: Een sociaal veilig klimaat begint bij jou van Esther van der Tak, van Oprecht Energiek en  inspelen op de basis behoefte van kinderen o.a. door playwok van Martin van Rooijen van  de Blauwe Ton.

 

Sociaal Veilig klimaat

Bij een sociaal veilig speelklimaat gaat het over je veilig voelen in de speeltuin. Thema’s die aan de orde zijn gekomen zijn plagen en pesten zowel online als offline, de kracht van taal, vreedzame speeltuin, de kracht van de groep, speeltuinregels en de uitstraling van de speeltuinmaker.  Esther nam ons mee in het cyberpesten zoals grooming, sexting en online pestgedrag. Ook speelden we een rollenspel over groepsdruk en buitensluiten. 

 

Actief niets doen

Martin nam ons mee om het risicovol spelen te verbinden aan pedagogiek. Hij begon met een aantal visies van pedogogen, de basisbehoefte van het kind en onze rol als playworker. Een mooie tip als playworker gaat over het actief niets doen, laat kinderen hun eigen spel vormgeven, maar kijk actief rond waar je nodig bent.

 

Meer tips & verder lezen