DOCK

Maatjesproject

dinsdag, april 28, 2020

Het maatjesproject is er voor tieners die een hulpvraag hebben en daarbij een steuntje in de rug van een maatje goed kunnen gebruiken. Student en tiener bouwen een band op met elkaar, werken samen aan leerdoelen en benutten en versterken elkaars talenten. Door de een-op-een-koppeling kunnen tieners vrijuit spreken over en werken aan thema’s als de thuissituatie, het vergroten van zelfvertrouwen, gedragsverandering of de uitbreiding van hun sociaal netwerk. 

In deze Coronatijd gaat het maatjesproject door. Sociaal makelaar Boudewijn Roeterink begeleidt de maatjes en maakt met hen matches met tieners: “Ik heb respect voor de studenten van dit jaar hoe ze met deze situatie omgaan. In het leerproces gericht op hun professionele ontwikkeling, worden er nu dingen van ze verwacht waarbij ze niet de ervaring meekrijgen van hoe een vorige lichting het deed. Ze vinden het wiel niet opnieuw uit, maar staan zelfs aan de start van de ontwikkeling van een heel nieuw wiel. Het is enorm mooi om te zien welke creativiteit zij toepassen om in contact te blijven met de tieners. Dankzij diensten als SkypeFacetimeWhatsapp en een scala aan online mini games houden zij contact met de tieners. In sommige gevallen kiezen de koppels ervoor om live met elkaar af te spreken op een voetbalveldje in de buurt. Uiteraard houden de studenten hierbij rekening met de 1,5 meter afstand.” 

Non-verbale signalen
Mijn drijfveer om studenten te begeleiden is vanaf het begin geweest om een leeromgeving te faciliteren waarbij de student bewust wordt van eigen handelen, oefent met nieuwe technieken en aan het einde van het schooljaar op persoonlijk en professioneel vlak gegroeid is. Met de fysieke afstand die we nu in acht moeten nemen, is het erg lastig om de leeromgeving te bieden die ik voor ogen heb. Lezen van non-verbale signalen lukt bijvoorbeeld nauwelijks. Maar misschien is dit stiekem toch een leerzame periode voor de studenten. Want er wordt nu enorm beroep gedaan op doorzettingsvermogen, creativiteit, flexibiliteit van zowel de student als dat van mij.