Haastige spoed is zelden goed

27-08-2016

Dat schiet lekker op: het conflict met uw buren is met een bemiddelingsgesprek binnen 30 minuten opgelost. Blijkbaar viel het allemaal wel mee.. .. En u bent nog mooi op tijd thuis voor uw favoriete tv-programma.

Een week later belt u opnieuw naar Buurtbemiddeling. De buurvrouw heeft toch weer tot laat in de avond keiharde muziek gedraaid. En het zit u eigenlijk ook nog dwars dat ze een poosje geleden tegen een andere buurvrouw heeft gezegd, dat u maar op een hutje op de hei moet gaan wonen.

Als Buurtbemiddelaars is het niet onze bedoeling om iedere maand opnieuw met dezelfde buren aan tafel te gaan. Wij mikken niet op snelle succesjes, maar zetten ons in voor duurzame oplossingen. Bemiddelaars weten maar al te goed dat een bemiddelingsgesprek van 30 minuten bijna een garantie is voor het opnieuw oplaaien van het conflict. Wij rekken het gesprek dus graag nog een beetje door onszelf af te vragen:

Liggen alle belangen wel op tafel?

Om tot oplossingen te komen die voor lange tijd werken, is het voor bemiddelaars noodzakelijk om goed door te vragen. Zijn alle belangen die spelen aan de orde geweest? ‘Weet u zeker dat alle punten die belangrijk voor u zijn, nu zijn behandeld?’. Zolang niet alle belangen op tafel liggen, ontbreekt er informatie om tot goede oplossingen te komen.

Zijn we tot de kern van het conflict gekomen?

Soms is het voor mensen lastig om onder woorden te brengen wat ze willen en waarom dat voor hen zo belangrijk is. Als u na een periode van ruzie voor het eerst weer met uw buren aan tafel gaat, wilt u misschien niet direct het achterste van uw tong laten zien. Het onderlinge vertrouwen is immers geschonden. Bovendien is de situatie mogelijk wat onwennig. Om goed te begrijpen wat voor u en voor uw buur belangrijk is, zullen de bemiddelaars proberen om de kern van uw wens te achterhalen. Als u bijvoorbeeld zegt dat rust uw grootste wens is, dan zouden zij kunnen vragen: ‘Wat maakt dat een rustige omgeving voor u zo belangrijk is?’. Zo wordt duidelijk wat er voor beide buren op het spel staat.

Is er een belangrijke stap gezet in de onderlinge communicatie?

Naast afspraken over het voorkomen van verdere overlast, zijn afspraken over het verbeteren van de onderlinge communicatie nodig. Dat is minstens zo belangrijk. Bemiddelaars zullen navragen wat beide buren de prettigste manier van communiceren vinden. Een vraag die daarbij past: ‘Stel dat u over een week opnieuw overlast ervaart, op welke manier wilt u dat dan aan elkaar laten weten?’. Bij een duurzame oplossing hoort in de meeste gevallen ook een plan om elkaar directer, dat wil zeggen niet te lang nadat de overlast is ervaren, aan te spreken.

Kortom: wij trekken veel meer dan 30 minuten uit voor het bemiddelingsgesprek. Soms stellen de bemiddelaars zelfs voor om nog een tweede afspraak te maken. Gelukkig kunt u tegenwoordig veel televisieprogramma’s on demand terugkijken.

 

 

—————————————————————————————————————————————————————–

Wilt u verder lezen over Buurtbemiddeling Rotterdam?  Dan verwijzen we u graag door naar https://www.dock.nl/diensten/buurtbemiddeling/?gebied=rotterdam

Meehelpen in de buurt?

Buurtgenoten kunnen elkaar altijd een handje helpen.

DOCK is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen in de buurt. Dat kan bij van alles zijn: van boodschappen doen voor iemand, helpen bij het ordenen van de administratie tot het geven van computercursussen. Alle soorten vrijwilligers zijn van harte welkom.

Lees verder  

Ik wil mijn hulp aanbieden