De wonderlijke praktijk van Buurtbemiddeling: beide buren voelen zich slachtoffer

12-09-2016

Binnen Buurtbemiddeling komt één patroon in vrijwel alle gevallen voor: Niet alleen de ‘melder’ voelt zich slachtoffer, ook de ‘overlastgever’.

Herrie van de bovenburen
Meneer A. pakt een grote kalender van de muur en bladert terug: “Kijk. Ik heb bijgehouden wanneer we last hadden van de bovenburen. Je ziet het: het is tig keer per maand raak! Stampen, op de muur slaan, met zware dingen gooien en dan die harde muziek hé”. Hij heeft de “herriedagen” geteld. Afgelopen half jaar waren het er wel zestig.

Het is duidelijk dat meneer A. lijdt onder de geluidsoverlast. Hij slaapt er slecht van, zegt hij, en zijn bloeddruk wordt alsmaar hoger. Pratend over zijn dagelijkse ergernis verschijnen er rode vlekken in zijn gezicht.

Na het gesprek met meneer A. is het tijd om bij meneer B., de bovenbuurman, langs te gaan. Want zo werkt buurtbemiddeling. Bemiddelaars zijn benieuwd naar het verhaal van elk van beide buren. Mijn collega-bemiddelaar en ik nemen de trap naar de galerij één verdieping hoger.

Herrie van de benedenburen
Als we aanbellen en meneer B. uitleggen wie we zijn, weet hij direct waarover het gaat. Hij wil ons wel even binnen laten en zijn kant van de zaak vertellen, want het zit hem heel erg hoog.

Al sinds hij en zijn vrouw hier zijn komen wonen, anderhalf jaar geleden, zijn er problemen met de benedenbuurman. Het lijkt wel of hij oplet wanneer ze uit hun werk thuiskomen, want dan begint het. Beneden zetten ze het geluid van de tv keihard en ze bonken tegen de verwarmingsbuizen. “En zo vaak als die mensen een feestje hebben met veel bezoek en harde muziek: dat is niet normaal! Terwijl ik op vrijdag moe ben van een week werken, zit ik hier om één uur ’s nachts nog klaarwakker aan tafel. Dan kunnen we niet slapen van de herrie van beneden”.

Meneer B. wordt er gek van. Altijd weer die stress: zou het vandaag rustig blijven? “Kijk. Ik zit tegenwoordig al aan de slaappillen! “zegt hij en legt een doosje medicijnen op tafel. “Dit gaat een keer heel erg fout”, waarschuwt hij. Zijn kwaaie gezicht spreekt boekdelen.

Juist daarom is hij bereid om onder leiding van ons, buurtbemiddelaars, met de buurman in gesprek te gaan. Zo kan verdere escalatie worden voorkomen. Buurman A. had al toegestemd in een bemiddelingsgesprek; we kunnen een bijeenkomst gaan plannen.

Achterstevoren en binnenstebuiten
Beneden, voor de deur van de flat, praten mijn collega-bemiddelaar en ik nog even na. Dit was een typisch geval van “achterstevoren binnenstebuiten”, concluderen we met een lachje. Iets wat we vaak tegenkomen in ons werk als bemiddelaar. Het verhaal van buurman A. is het omgekeerde van dat van buurman B. Tegenover de klacht van de één staat een zelfde en even ernstige klacht van de ander. Beiden voelen zich slachtoffer, beiden zien zij de buur als dader.

Met elkaar praten en afspraken maken
Gelukkig zijn buurtbemiddelaars, anders dan een rechter of de politie, niet op zoek naar de waarheid. Buurtbemiddelaars hoeven niet precies te weten wat er werkelijk is gebeurd. Buurtbemiddelaars zijn geen ‘rijdende rechter’: zij spreken geen oordeel uit en geven niemand gelijk. Voor hen gaat het erom dat de buren weer met elkaar in contact komen en elkaar vertellen hoe zij de dagelijkse werkelijkheid ervaren. Dan kan het voor buren verrassend zijn te merken dat ook hun eigen gedrag soms als overlast wordt ervaren. En wat overlast bij je teweeg kan brengen, dat weten ze allebei maar al te goed! Buurtbemiddeling helpt buren vervolgens om afspraken te maken waarin buren over en weer meer rekening met elkaar houden.

Het mooiste resultaat van het bemiddelingsgesprek zou zijn als buurman A en buurman B een paar weken erna opnieuw eenzelfde verhaal vertellen, maar nu in positieve zin: “Het gaat goed! We hebben geen last meer van de buren. Sterker nog: laatst, toen het warm was, hebben we samen een biertje gedronken!”. Daar doe je het voor als buurtbemiddelaar.

 

Hanne Groenendijk,
gemotiveerde buurtbemiddelaar

 

 

 

Meehelpen in de buurt?

Buurtgenoten kunnen elkaar altijd een handje helpen.

DOCK is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen in de buurt. Dat kan bij van alles zijn: van boodschappen doen voor iemand, helpen bij het ordenen van de administratie tot het geven van computercursussen. Alle soorten vrijwilligers zijn van harte welkom.

Lees verder  

Ik wil mijn hulp aanbieden