Het bemiddelingsgesprek (3): omgaan met boosheid

25-04-2017

“Je liegt!!”. Mevrouw A. buigt ver over de tafel en schreeuwt het haar buurvrouw aan de overkant nog een keer toe: “Je liegt!!”. Mevrouw B. lijkt eerst verrast en besluit dan met even harde woorden terug te meppen. “En dat zeg jij? Wie is er hier nou eigenlijk een vieze leugenaar?”. Mevrouw B. doet haar armen over elkaar, leunt achterover en kijkt heel strijdlustig. “Kom maar op” zegt haar houding.

Ruzie over elkaars gedrag
Ook Nel en Anna, de twee buurtbemiddelaars, hadden de uitval van mevrouw A. niet zien aankomen. Het bemiddelingsgesprek was – zoals meestal – stroef begonnen. Mevrouw A. en mevrouw B., allebei alleenstaand moeder, hebben een conflict over het gedrag van hun beider kinderen. Of eigenlijk: ruzie over elkaars gedrag.

Mevrouw B. zou tegen de tienjarige tweeling van mevrouw A. gescholden hebben omdat ze ontzettende herrie maken op de galerij van de flat. Omgekeerd zou mevrouw A. de zestienjarige zoon van mevrouw B. hebben uitgemaakt voor ´brutaal rotjoch´, omdat hij ontkende dat hij in de hal lege blikjes op de grond had gegooid. Bij een toevallige ontmoeting tussen de buurvrouwen, kort daarna, vallen er lelijke woorden en nog net geen klappen. Sindsdien zijn ze in oorlog.

Vooral een uiting van boosheid
Waarom ineens een beschuldiging van liegen, over en weer? In het gesprek was er tot dan toe geen verschil van mening over wat er gebeurd was. Jazeker, mevrouw B. had de meisjes in haar ogen terecht uitgefoeterd. Niet normaal, zoals die twee over de galerij liepen te gillen! En mevrouw A. gaf direct toe dat ze de brutale buurjongen op zijn plaats had gezet. Wat wil je? De manier waarop hij haar antwoord had gegeven was gewoonweg respectloos!

“Je liegt!” is misschien vooral een uiting van machteloze boosheid, denkt Nel. Wie ontzettend kwaad is, zoekt een woord dat de ander flink raakt, dat de ander als gesprekspartner onderuit haalt. “Met jou valt niet te praten”, zegt mevrouw A. eigenlijk tegen haar buurvrouw. Dat vraagt allereerst om aandacht voor haar boosheid.

Reden van de boosheid
“U bent ontzettend boos, merk ik. Wat maakt u zo boos?”, vraagt Nel aan mevrouw A. “Ze moet zich niet met mijn kinderen bemoeien: ík ben hun moeder! Als ze wat over ze te klagen heeft, komt ze maar bij mij langs!”. “En u, mevrouw B”, neemt Anna het stokje over, “wat maakt u zo kwaad?”. “Dat A. altijd zit te vitten op mijn zoon. Hij heeft het altijd gedaan, ook al staat er een hele groep jongens in de hal. Ze had toch ook gewoon kunnen vragen wie dat afval daar had achtergelaten in plaats van hem direct de schuld te geven?”.

Wanneer valt er weer te praten?
“Het lijkt ook alsof u zegt: ‘ik kan niet meer praten met de buurvrouw’, klopt dat?” vervolgt Nel. Mevrouw A. knikt instemmend. “Wat heeft u nodig om weer met mevrouw B. in gesprek te kunnen?”. “Dat ze niet gelijk gaat schelden”, zegt mevrouw A. “Ik probeer mijn kinderen netjes op te voeden en schelden hoort daar niet bij. Dat vind ik echt niet kunnen”. Mevrouw B. krijgt dezelfde vraag. “Wat ik nodig heb? Dat A. stopt met schreeuwen. Als je met mij komt praten en je gaat staan schreeuwen, dan is het afgelopen. Dan gaat voor mij letterlijk de deur dicht”.

Afspraken voor de toekomst
Intussen zijn de gemoederen wat bedaard. De spanning lijkt uit de lucht. Het moment is aangebroken om vooruit te kijken. “Het is duidelijk: zoals het ging, wilt u het niet meer. Hoe zou u het in de toekomst wel willen? Welke afspraken zou u daarover willen maken?”. Dat is voor allebei de vrouwen niet zo moeilijk te bedenken. Heb je ‘last’ van het kind van de ander, dan ga je eerst naar haar toe om erover te praten. En blijf vooral netjes en rustig!

Zo ook verlaten mevrouw A en mevrouw B even later de ruimte: rustig en nadat ze elkaar netjes de hand hebben geschud.

Hanne Groenendijk, buurtbemiddelaar Rotterdam

Zelf interesse om bemiddelaar te worden?  Zie de vacature op  https://www.dock.nl/vacatures/vrijwilliger-buurtbemiddeling of neem contact op via 010 – 727 10 40

 

 

Meehelpen in de buurt?

Buurtgenoten kunnen elkaar altijd een handje helpen.

DOCK is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen in de buurt. Dat kan bij van alles zijn: van boodschappen doen voor iemand, helpen bij het ordenen van de administratie tot het geven van computercursussen. Alle soorten vrijwilligers zijn van harte welkom.

Lees verder  

Ik wil mijn hulp aanbieden