Bemiddeling: eerste hulp bij ergernissen en burenruzies

04-10-2017

Een enthousiast blaffende viervoeter, een overijverige doehetzelver of wildgroei over de schutting; het kan leiden tot overlast. “Als buren elkaar op zo’n moment niet aanspreken – of er samen niet uitkomen – dan groeit de ergernis en kunnen er problemen ontstaan”, vertelt Hanne Groenendijk, buurtbemiddelaar in Rotterdam Alexander. “Wij weten hoe ingrijpend dat kan zijn. Door de communicatie tussen buren weer te herstellen, proberen we problemen op te lossen.”

In ruim 250 Nederlandse gemeenten kunnen inwoners gebruikmaken van Buurtbemiddeling. Ook in Rotterdam en Capelle aan den IJssel. Buurtbemiddeling bestaat al ruim twintig jaar. “Veel mensen stappen bij overlast van buren direct naar de politie of woningcorporatie”, vertelt buurtbemiddelaar Germaine Rekwest uit Capelle. “Zij verwijzen dan vaak door naar ons. En met succes!”

 

NIET PRATEN MAAR KLOPPEN

“Veel problemen tussen buren ontstaan door kleine ergernissen”, vervolgt Germaine. “Er is bijvoorbeeld iets veranderd in de woonsituatie. Nieuwe buren of een uitbreiding van het gezin? Dan is geluidsoverlast een veelvoorkomend probleem. Maar wat voor de één herrie is, is voor de ander prima te verdragen. Heb je ergens last van, maar spreek je elkaar niet aan, dan loopt de irritatie op. Je ziet dan vaak andere vormen van communicatie ontstaan: kloppen op muren of briefjes in de brievenbus. Als buren er samen niet meer uitkomen, kunnen wij helpen door in gesprek te gaan.”

DIRECT NAAR BUURTBEMIDDELING

Havensteder en de politie zijn belangrijke doorverwijzers naar Buurtbemiddeling. “Maar mensen kunnen ook direct contact opnemen”, zegt Pam van Rooijen van Welzijn Capelle. Als coördinator Buurtbemiddeling in Capelle verzorgt Pam het eerste telefonische contact met de partij die melding maakt. “Hoe eerder we erbij zijn, hoe minder een probleem uit de hand loopt.”

Raoul Poppelaars, wijkagent en Sakina El Allouchi, woonconsulent bij Havensteder, knikken instemmend. Sakina: “Buurtbemiddeling biedt een snelle en effectieve aanpak en zorgt daarmee voor een structurele oplossing. Een conflict tussen buren kan uitstralen op de hele omgeving. Voor je het weet, worden er bondjes gevormd en handtekeningen opgehaald tegen een bepaalde buur. Dat wil je voorkomen.”

 

PROFESSIONELE VRIJWILLIGERS

Buurtbemiddelaars werken vrijwillig. Maar om het werk te doen, volgen zij een intensieve opleiding. Iedere zes weken hebben buurtbemiddelaars en coördinatoren bovendien overleg om praktijksituaties met elkaar te bespreken. Het zijn professionele vrijwilligers die weten hoe het is om te luisteren zonder een oordeel te vellen. “In de meeste gevallen willen buurtbewoners in een conflict buurtbemiddeling wel proberen”, zegt Germaine. “Landelijk slaagt ongeveer zeventig procent van de bemiddelingspogingen van Buurtbemiddeling. Beide partijen vinden de problemen vervelend en beide

buren hebben een gemeenschappelijk belang: in rust en vrede naast elkaar wonen.”

 

VERTROUWELIJK EN ONPARTIJDIG

“Bij Buurtbemiddeling kennen we geen winnaars of verliezers”, vertelt Hanne. “Er liggen eigenlijk altijd twee wensen op tafel. De oplossing moet dus ook van twee kanten komen. Een kant kiezen doen we nooit. Als buurtbemiddelaars opereren we onpartijdig en hebben we een geheimhoudingsplicht. Onpartijdigheid, luisteren zonder te oordelen en informatie vertrouwelijk behandelen zijn belangrijke elementen in onze opleiding. Juist daarmee maken we Buurtbemiddeling zo laagdrempelig.”

 

ADVIES EN BEMIDDELING

Na de aanmelding neemt de coördinator contact op. Pam: “Soms is een advies of tip al voldoende en is verdere bemiddeling helemaal niet nodig. Als je met mensen meedenkt en andere mogelijkheden bespreekt, weten ze soms al genoeg. Is dat niet het geval, dan schakelen we de buurtbemiddelaars in.” Hanne: “Eerst spreken we apart met beide buren. Als ze allebei instemmen met Buurtbemiddeling, organiseren we een gesprek op een neutrale locatie. Wij begeleiden datgesprek en samen zoeken we naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is.”

 

HANDEN SCHUDDEN EN NAZORG

In een bemiddelingsgesprek komen vaak zaken aan het licht die buren niet van elkaar wisten. Simpelweg omdat er niet werd gepraat. Hanne: “Pas als je met elkaar in gesprek gaat, leer je de achtergronden van de ander kennen en kan er begrip ontstaan voor elkaars situatie. Wij laten mensen zelf tot een oplossing komen. Meestal begint een bemiddelingsgesprek heel stroef, met de armen over elkaar. Maar ik heb al heel wat buren na floop handen zien schudden, zelfs na jaren van slaande ruzie. Dat geeft een goed gevoel.” Lukt de eerste bemiddelingspoging niet? Dan kan een tweede gesprek volgen. “Of we kunnen coaching aanbieden”, vertelt Pam. “Dat doet een andere bemiddelaar dan. In alle gevallen voeren we een nazorggesprek. Daarin bekijken we of een probleem is opgelost of wat er nog nodig is om buren verder te helpen.”

 

EEN GOEDE PARTNER

Buurtbemiddeling is belangrijk voor de leefbaarheid in buurten. “Als woonconsulent ben ik vooral betrokken bij ernstige overlast die Buurtbemiddeling overschrijdt”, vertelt Sakina. “Ook houd ik me bezig met woonfraude en participatie. Conflicten tussen buren zijn heel ingrijpend! Daarom is Havensteder ook partner van Buurtbemiddeling. Ze nemen ons veel werk uit handen omdat ze met aandacht, tijd en de juiste methode problemen op een structurele manier oplossen. Zo zorgen ze echt voor een meer leefbare wijk.” Raoul van de politie is het daarmee eens: “Na een doorverwijzing krijgen we altijd een terugkoppeling van Buurtbemiddeling. Zo weten we hoe het is gegaan. En als ik iets overdraag, vertrouw ik er blind op dat het in goede handen is.”

 

OOK BUURTBEMIDDELAAR WORDEN?

Buurtbemiddelaar Hanne Groenendijk wil iets positiefs doen in een wereld met nogal wat negativiteit. Buurtbemiddelaar Germaine Rekwest wil een concrete bijdrage leveren aan haar buurt. En u? Bent u nieuwsgierig en wilt u bijdragen aan het oplossen van problemen? Word dan ook buurtbemiddelaar!

Artikel in Meerpaal 24, p. 5-6, https://www.havensteder.nl/Media/d4b5611b05839085c2d61595be1b7e2e/original/hs–meerpaal-defmedium.pdf/

Interesse om bemiddelaar te worden in Rotterdam? Neem dan contact met ons op via 010 – 727 10 40 of buurtbemiddeling@dock.nl

Meehelpen in de buurt?

Buurtgenoten kunnen elkaar altijd een handje helpen.

DOCK is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen in de buurt. Dat kan bij van alles zijn: van boodschappen doen voor iemand, helpen bij het ordenen van de administratie tot het geven van computercursussen. Alle soorten vrijwilligers zijn van harte welkom.

Lees verder  

Ik wil mijn hulp aanbieden