‘KOPPL, altijd en overal aan de juiste hulp gekoppeld worden’

18-04-2018

Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Bijvoorbeeld bij geldzaken, (huishoudelijke) hulp of het vinden van gezelschap. Wat is het dan mooi als de hulpvraag direct aan een organisatie in de buurt gekoppeld kon worden. Met de software van KOPPL kan dat in slechts drie stappen. DOCK draait in Amsterdam-Centrum een pilot met deze innovatieve software op digitale hulpwijzers in het Claverhuis, De Boomsspijker en in De Witte Boei. Marnix, mede-oprichter van KOPPL, vertelt over de samenwerking met DOCK.

Digitale dienstverlening
KOPPL koppelt hulpvragen op het gebied van praktische hulp, geldzaken, gezelschap en verzorging aan de sociale kaart van Amsterdam. Middels persoonlijke vragen kan de bewoner aangeven waar hij of zij behoefte aan heeft. De hulpvraag wordt vervolgens opgevolgd door een getrainde buurtwerker of vrijwilliger, maar dit is geen vereiste. Aan het eind van de vragenlijst volgt er een overzicht met relevante instanties die hulp of een oplossing bieden. De contactgegevens van de bewoner gaan direct naar de organisatie toe; binnen maximaal drie dagen kan de bewoner een persoonlijke reactie verwachten. DOCK is een trekker van KOPPL in Amsterdam-Centrum en laat hiermee zien dat digitale dienstverlening een hoge prioriteit heeft. Inmiddels maken o.a. Humanitas, CentraM en Burennetwerk gebruik van de applicatie. Ook de gemeente Amsterdam steunt het initiatief. De fysieke hulpvraagzuilen zijn te vinden in de Huizen van de Buurt, maar de software is ook te gebruiken op een tablet of mobiele  telefoon.

Hulpverlening in je broekzak
Wijkagenten, wijkverpleging en buurtwerkers kunnen zo met KOPPL mobiel direct de wijk in en bewoners met eventuele hulpvragen naar de juiste instantie doorverwijzen. Simpel en snel, ‘vanuit de broekzak’. ‘De ambitie van KOPPL is groot’, vertelt Marnix. ‘Eind van het jaar willen we een groot deel van Amsterdam bedienen en over drie jaar is KOPPL landelijk uitgerold binnen het sociale domein.’ Bewoners weten op een laagdrempelige en simpele digitale manier direct de juiste instantie te vinden, zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden.’ Marnix ziet KOPPL als een beweging die helpt voorkomen dat mensen alleen, zonder hulp of in armoede leven. Want dankzij de software is hulp snel gevonden.

Meehelpen in de buurt?

Buurtgenoten kunnen elkaar altijd een handje helpen.

DOCK is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen in de buurt. Dat kan bij van alles zijn: van boodschappen doen voor iemand, helpen bij het ordenen van de administratie tot het geven van computercursussen. Alle soorten vrijwilligers zijn van harte welkom.

Lees verder  

Ik wil mijn hulp aanbieden