DOCK

Onderzoek jongerenwerk en corona

woensdag, augustus 19, 2020

Corona heeft grote invloed op ons allemaal gehad. Jongeren uit de wijk ondervonden de consequenties van het thuis zitten en het niet meer kunnen chillen zoals ze gewend waren. Dat heeft wel impact. Robin Meerhoff, jongerenwerker uit Amsterdam-Noord onderzocht afgelopen tijd samen met zijn collega’s de behoeftes van jongeren tussen de 8 en 18 jaar in Noord. Hoe kunnen we de jongeren toch goed blijven bereiken?

De online leefwereld
De aanleiding van het kwantitatieve onderzoek was het achterhalen van de gevoelens van de jongeren tijdens de quarantaineperiode en om zo een beter beeld te krijgen van de online leefwereld. De resultaten zijn uiteindelijk gebruikt om een passend online jongerenwerkprogramma neer te zetten wat aansluit bij de behoefte. Uit het onderzoek is gebleken dat ruim 20% van de ondervraagde jongeren zich thuis heel erg heeft verveeld. Dit waren voornamelijk meiden. De jongens vermaken zich op zich prima, maar geven wel aan hun vrienden te missen. De jongens zijn vooral aan het gamen en sporten terwijl de meiden veel aan school doen. Zowel de jongens als de meiden zitten veel op sociale media. Het meest gebruikte social media kanaal is Instagram. “Een waardevol inzicht, waar wij met onze DOCK Instagram kanaal uit Noord goed op hebben ingespeeld”, aldus Robin. Ook YouTube is nog steeds een hit, jongeren kijken het liefst naar vlogs en gamevideo’s. Snapchat en TikTok zijn ook nog steeds populair.

Online programma: meer jongeren bereikt
“De resultaten waren ontzettend waardevol. Op basis hiervan hebben wij een online programma-aanbod ontwikkeld om goed in contact te blijven met bekende, maar ook met nieuwe jongeren uit de wijk. We ontwikkelden samen nieuwe, structurele online activiteiten: koken, sportlessen, gitaarlessen, zanglessen, huiswerkhulp en girlstalk. Daarnaast hebben we twee grote evenementen opgericht, Online DOCK competition en een Online FIFA toernooi. Al deze activiteiten zijn aangeboden op de twee best bekeken platformen: Instagram en YouTube. “Dit was echt een hit. We hebben afgelopen periode ruim 22.000 views en deelnemers gehad, daar zijn we erg trots op!”

Off-en online met elkaar verbinden  
Inmiddels mogen we weer fysiek aan de gang met onze doelgroep, maar gaan we zeker door met onze meest succesvolle online activiteiten. Op deze manier bereiken we de jongeren niet alleen fysiek, maar ook online. We leggen zo ook nieuwe contacten en ons bereik is vergroot. ‘Jongeren die we eerst moeilijk te pakken kregen, bereiken we nu online. Dat willen we samen met ons team blijven voortzetten; het is een goede ontwikkeling in deze vervelende periode.’ 

Bekijk hier alle resultaten: 

Infographic_resultaten_meiden_corona_onderzoek.pdf
Infographic_resultaten_jongens_corona_onderzoek.pdf
DOCK_online_cijfers_1.pdf