Het verhaal van Melissa

‘Wees niet zo eigenwijs om alles zelf te willen doen’

Er is niet veel nodig om Melissa in beweging te krijgen. Sterker nog, het is eerder de kunst om haar rustig te krijgen, zodat ze minder conflicten heeft en het beter doet op school. Dat was dan ook de uitdaging van haar coach Seher Kör die haar sinds januari begeleidt binnen het project MySchoolCoachzz van DOCK in Amsterdam-Noord. Voor Melissa was coaching een grote stap waar ze met de nodige tegenzin aan begon. Toch merkt ze dat ze zich beter voelt en dat ze haar leven meer op de rit krijgt.

Melissa.lr2

Meer buiten dan in de klas
‘Ach ja, ik had wel eens wat gedoe op school’, mompelt Melissa besmuikt. ‘Dan kwam ik weer te laat of had ik ruzie en werd ik er weer uitgestuurd. Op sommige dagen stond ik meer buiten dan dat ik in de klas zat.’ Ze moet er ook wel een beetje om lachen. Sinds ze met haar coach aan de slag is gegaan om inzicht te krijgen in haar gedrag ziet ze ook wel in dat ze veel had kunnen voorkomen.

 Melissa.lr5
Aan de slag met je kracht
Hoewel haar mentor al vaak had gezegd dat ze een coach nodig had, wilde Melissa daar aanvankelijk niets van weten. ‘Ik wil niet van alles moeten op het moment dat het mij niet uitkomt’, zegt ze. ‘Maar toen ze zeiden dat ik binnen MySchoolCoachzz maar één keer per week een gesprek had, dacht ik: ach, waarom niet?’ Het bleek een gouden greep. Samen met Seher bracht ze haar sterke punten en verbeterpunten in kaart en gingen ze meteen aan de slag. Nu pakt ze haar tas de avond van tevoren in om niet te laat te komen, negeert ze opmerkingen van klasgenoten om conflicten te mijden en kiest ze voor een rustig plekje in de klas, zodat ze niet afgeleid wordt.

Melissa.lr4

Van een 6 naar een 8,5
Binnen het coachingsproces wordt de ontwikkeling van Melissa gemeten aan de hand van een rapportcijfer dat ze haar eigen leven geeft. ‘Toen ik begon, gaf ik mijn leven een 6’, lacht Melissa. ‘Nu een 8,5. Ik ben er heel blij mee!’