De kracht van verbinding op het MBO

De kracht van verbinding op het MBO

De afdeling Onderwijs en Leerplicht kwam op werkbezoek bij ROC TOP Wibautstraat. Tijdens de interactieve dag gaven studenten, docenten en jongerenwerkers hen een kijkje in de keuken. Onderwerpen zoals: "Hoe zorg je voor een sluitend netwerk in en rondom de school om jongeren te stimuleren een diploma te halen?", "Welke vormen van talentontwikkeling worden ingezet?" en "Welke rol kan een jongerenwerker hierin betekenen?", werden besproken.

 

Spelletjes als ijsbreker                                                                                                                                                              

De dag begonnen we met een enerverende rondleiding door de school. De rondleiding werd gedaan door een student en docent van ROC TOP. Vol trots hebben ze verteld wat er allemaal gebeurt binnen de school. Om het ijs te breken zijn we begonnen met wat energieke en adrenaline opjagende spelletjes, genaamd de Red Cup Games (Laatste Tik Tok Trends). Dit zijn allerlei spelletjes die in het teken staan van strategie, coaching, concentratie en teambuilding. Daar waar iedereen aan het begin nog aan de zijkant van het lokaal stond, was de vloer niet meer te zien na de eerste speelronde.

 

Blindelings vertrouwen
Inmiddels was iedereen warm gedraaid en was de sfeer gezellig en op sommige momenten zelfs euforisch. Het ijs was gebroken en dus het perfecte moment voor meer diepgang, blind speeddaten. Bij het blind speeddaten krijgt iedereen de opdracht om met de ogen dicht door de ruimte te lopen en zich te laten leiden door het gevoel. Bij het woord stop, opende iedereen de ogen en zochten ze de eerste beste persoon die ze nog niet hadden gesproken. Iedere ronde haalde we een vraag uit de vragenpot. Deze vragenpot was samengesteld door andere studenten van ROC TOP. Dankzij de ragen als, “Wie heeft jou voor het laatst geïnspireerd en waarom?” en “Wanneer was je voor het laatst trots op jezelf?” hebben de deelnemers elkaar op intieme manier ontmoet.

 

Jongerenwerker als verbinder
De dag hebben we afgesloten met de collega’s van Onderwijs en Leerplicht onder het genot van een heerlijke lunch. We zijn dieper ingegaan op de rol van een Jongerenwerker op het MBO. Hierbij kwam naar voren dat de toegevoegde waarde vooral tot uiting komt als vertrouwenspersoon voor de studenten, als ondersteuner van mentoren, sfeermaker tussen de lessen door en als verbinder tussen de school en externe partners voor het waarborgen van de sluitende aanpak. De boodschap was vooral dat een jongerenwerker niet een docent vervangt, maar juiste nauw samenwerkt en kan aanvullen om nog meer het verschil te maken voor studenten.